SOP FOLLOW UP CUSTOMER COD SUPAYA DIA TAK REJECT DEPAN PINTU
Sebelum tu kita kena tahu kenapa atau common reasons customer reject barang COD walaupun dah deal baik dah sebelum tu.
1. Customer tak prepare duit di tangan or customer tiada duit untuk bayar barang COD nya menyebabkan dia refuse untuk bayar.
2. Customer tiada kat rumah dan tak alert barangnya dah sampai di alamatnya dan sedang berada di office postage yang berdekatan.
3. Customer tak dapat tracking number.
4. Customer malas nak pergi dekat office postage yang berdekatan.
5. Customer tak mengaku dia order or buat2 lupa.
6. Customer bagi alamat tak tetap, minggu ni di shah alam minggu depan kat kampung.
Cara Mengelak Customer Reject Barang COD
1. Pesan awal2 nanti sampai barang prepare duit secukupnya ya.
2. Bagitahu anggaran berapa hari barang akan sampai. Biasa 3-5 hari bekerja.
3. Biasanya customer akan dapat tracking number by sms. Hq evo sendiri yang hantar sms. Seller juga boleh cek di app bizapp masing2. Cuma seller boleh bertanyakan dah dapat sms tarcking number ke? Nanti bagitahu tracking tu boleh cek barang ada dimana dengan layari website ninjavan tracking https://www.ninjavan.co/en-my/tracking . Ataupun jika cust xperasan tracking number dalam sms, seller boleh bagi dekat cust dengan cek di app bizapp.
4. Seller boleh pesan dekat cust pastikan ada orang di rumah semasa barang sampai.
5. Seller juga boleh pesan nanti sampai barang jangan reject ya, sebab saya dahulukan duit saya dulu untuk pembelian barang tuan/puan tu ya. Boleh juga bagitahu jika reject, hq evo dah tak pulangkan balik duit saya tu.
** asas utamanya adalah kena follow up customer bimbang dia lupa or berubah fikiran or xda orang kat rumah
** asas utamanya adalah kena follow up customer bimbang dia lupa or berubah fikiran or xda orang kat rumah
Comments
Post a Comment