NOTA RINGKAS - ASAS MENJUAL
KLIK >> http://bit.ly/POKNIKMALL2 >> untuk register jadi ejen
PRODUK KNOWLEDGE
Di peringkat ini, kita mesti mempunyai maklumat dan pengetahuan yang cukup mengenai produk yang ingin dijual. Terdapat 3 bahagian yang mesti jelas dalam kepala dropshipper
1. Penyelesaian yang produk tawarkan dan Masalah yang produk akan tangani
2. Bagaimana produk menyelesaikan masalah ( mekanisme). Jika produk itu mempunyai ingredient, maka tunjukkan bagaimana kandungan bahan dalam produk itu boleh menyelesaikan masalah yang dihadapi pengguna
3. Cara guna produk tersebut.
CUSTOMER AVATAR
Avatar merupakan target customer yang kita ingin buru. Untuk avatar, sebaiknya kita boleh menyediakan sekurang2nya 3 avatar kerana ia perlu melalui fasa eksperimen untuk kita mengetahui avatar mana yang paling membawa pulangan / jualan. Pelbagai cara untuk mengesan avatar ni, salah satunya adalah dengan menjawab soalan ini dan senaraikan seberapa banyak jawapan yang dapat.
1. Fikirkan tentang pelanggan ideal anda, dapatkan maklumat peribadi seberapa boleh customer anda.
Nama? Siapa? jantina? umur? status perkahwinan? berapa orang anak? Tinggal mana? Sekolah atau universiti dihadiri? kerjaya? jawatan? pendapatan isi rumah? berat badan? tinggi? hobi?
2. Pergi lebih dalam. Fikirkan aktiviti seharian dari pagi sampai ke malam?
3. Senaraikan sekurang2nya 3 masalah yang pelanggan ideal anda sedang alami yang menjadikan mereka pelanggan ideal kpd bisnes anda
4. Apa perkara paling buruk yang boleh terjadi kepada pelanggan ideal anda jika ada masalah tersebut? (aktivti ataupun rintangannya).
5. Bagaimana ini mempengaruhi perasaan pelanggan anda? Apakah perasaan pelanggan anda jika masalah ini berterusan berlaku?
6. Bagaimana ini mungkin mempengaruhi reaksi majikan mereka?
7. Apakah pandangan rakan mereka nanti?
8. Apakah yang boleh terjadi kepada mereka ataupun gaya hidup mereka?
9. Apakah kesannya kepada kewangan mereka?
10. Apakah kesannya kepada profesyen mereka?
11. Apakah kesannya kepada kehidupan peribadi mereka?
12. Sebenarnya, apa yang ditakuti oleh pelanggan secara tersembunyi?
13. Apakah perkara yang paling happy yang boleh berlaku kepada pelanggan ideal jika masalah mereka dapat diatasi?
14. Bagaimanakah rupanya 'perfect solution' kepada pelanggan ideal anda?
15. Apakah yang sebenarnya paling mereka mahukan, lebih dari segala yang lain?
16. Bagaimana produk anda dapat memenuhi keperluan dan kehendak sebenar pelanggan anda? Bagaimana bisnes anda dapat membantu menyelesaikan masalah pelanggan anda? Apakah yang sebenarnya anda sedang cuba penuhi utk pelanggan setia anda?
16. Nyatakan halangan yang dihadapi untuk membeli produk anda?
17. Buat satu cerita pendek mengenai avatar pelanggan anda. Masukkan semua jawapan diatas. (latar belakang mereka, profesen, impak masalah, bagaimana masalah ini menganggu mereka, jenis kekecewaan yg dihadapi, perkara yang paling mereka perlukan, bagaimana produk ni adalah yang paling diperlukan mereka).
* Boleh buat sebanyak mana salinan cerita
*panduan ringkas
-boleh rujuk pengguna yang dah consume produk tesebut
atau
- pengguna produk competitor anda
atau
- boleh rujuk testimoni sebelum ni
atau
- boleh bertanyakan kpd yg betul2 ada masalah
ANGLE
OFFER
Offer ialah apa yang paling penting yang kita kena ketahui sebelum kita
menyerang market. Orang yang berbeza memerlukan penyelesaian yang berbeza
dan orng yang berbeza tertarik dengan offer yang berbeza.
Offer bukan bermaksud memberi diskaun atupun memberi free gift. Ia adalah
tawaran penyelesaian kepada masalah mereka ataupun Big Promise produk kita.
Offer juga adalah merupakan satu perkara yang perlu di uji/dieksperimen supaya offer yang
terbaik dapat dijumpai. Boleh senaraikan 3 offer produk kita boleh bagi.
Hasil dari offer yang dibina, pihak marketing perlu menyediakan segala elemen
untuk iklan untuk menarik perhatian avatar.
BUAT HEADLINE
dengan angle dan offer ini lah terbina Headline.
BUAT COPYWRITING
boleh juga ikut format AIDA (Attention, Interest, Desire, Action)
ataupun buat story telling berdasarkan jawapan soalan diatas.
GUNA BAHAN MARKETING YANG SESUAI (GAMBAR
ATAU VIDEO) DAN YANG RELATE BERDASARKAN COPYWRITING ANDA.
PROMOTE DI MEDIA SOSIAL
Comments
Post a Comment